1- توضيحات عمومي
2- قلمرو اعمال
3- موضوع مرتبط با قيمت خدمات
4- تعهد به هشدار پيش از قرارداد
5- تعهد به همكاري
6- اوضاع و احوال موجود در انجام خدمت
7- تعهدات ارائه كننده خدمت در قبال داده
8- تعهد به اجراي خدمت در چارچوب استاندارد كلي مراقبت
9-نتيجه مورد نظر مشتري
10-...
قراردادها را در یک دستهبندی کلی، میتوان به سه گروه قراردادهای کالا، خدمات و حوزه مالکیت فکری تقسیم نمود. هرچند قراردادهای کالامحور از دیر باز مورد توجه نظامهای حقوقی مختلف قرار گرفته است، اما قراردادهای خدمات محور همزمان با توسعه شهرنشینی رونق یافته و روز به روز بر اهمیت آن افزوده شد.[1]به نحوی که امروزه قراردادهای خدمات محور نقش قابل ملاحظهای را در اقتصاد جوامع مختلف ایفاء مینمایند. به این صورت که در کشورهای صنعتی خدمات همواره نقش کلیدی در اقتصاد کشورها ایفا مینماید. و در ایران نیز هرچند، نقش قراردادهای خدمات در بازه زمانی معینی (1363 الی 1375) کاهش یافت، اما در همین دوره نیز 40 درصد تولید ناخالص داخلی را بخش خدمات در برگرفته است.[2]
به همین منظور در عصر دانایی که چگونگی آموزش و تحول در منابع انسانی، نقش به سزایی در توسعه کشور ایفا میکند، رسالت بخش خدمات به ویژه در شرایطی که آینده درآمدهای نفتی ایران امیدبخش نیست در فراهم کردن شرایط نیل به انسان توسعهمدار و کسب درآمدهای ارزی از طریق ایجاد نظام اطلاعرسانی،گسترش فعالیتهای تحقیق و توسعه و صدور خدمات فنی- مهندسی برجسته میشود.[3] بر همین اساس، قراردادهای خدمات محور جایگاه ویژهای در ارزش افزوده کشورها ایفا مینمایند. با این حال، علیرغم اهمیت قراردادهای نامبرده، نه تنها تعریف واحدی از قراردادهای خدمات ارائه نشده است.[4]بلکه قواعد مشخص و معینی در این حوزه ملاحظه نمیگردد به همین منظور، در نظام حقوقی اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت موضوع و شیوع فراوان چنین قراردادهایی، این ضرورت مورد توجه قرار گرفت که همچون قواعد حوزه کالا، بر قراردادهای خدمات محور نیز تاکید گردد. در همین راستا؛ گروه مطالعاتی حوزه قانون مدنی اروپایی[5]که در سال 1991 میلادی تاسیس و به عنوان جانشین کمیسیون حقوق قراردادهای اروپایی شناخته شده است،
با توجه به موضوع قرارداد، شروط و تعهدات قراردادی مرتبط با آن به مطالعه و تدوین پیشنویس اصول اروپایی مشترک در زمینه قراردادهای خدمات پرداخته است. جالب آن که مطالعه اسناد موجود حاکی از این مطلب است که تهیه اصول حقوقی در زمینه قراردادهای خدمات، پیش از تدوین اصول حقوق قراردادهای کالا بوده است. با این حال، گروه مطالعاتی مذکور، با اهمیت قرار دادن این دسته از معاملات و با عنایت به روند یکسان سازی حقوق خصوصی در سراسر اتحادیه اروپا اقدام به تدوین چنین اصول مشترکی نموده است. به هر روی، نگارندگان با توجه به اقدام ارزندهای که در تهیه قواعد حقوقی مشترک در زمینه قراردادهای خدمات صورت گرفته است، با کمال خوشبختی بخش مرتبط با قواعد عمومی اصول قراردادهای خدمات محور را به زبان فارسی ترجمه کردهاند. همچنین از آن جا که قواعد مذکور بتواند سرآغاز مسیری در جهت مطالعه عمیقتر این حوزه در نظام داخلی باشد، نویسندگان در اقدامی ابتکاری، مطالعه تطبیقی قواعد مزبور با حقوق داخلی را نیز صورت دادهاند. تا در راستای آن بتوان قواعد حقوقی مربوط را به طور شایسته مورد مطالعه قرار داد. اما با توجه به آن که اقدامات نخستین این مهم در نظام حقوق داخلی در حال انجام است امکان وجود برخی کاستیها محتمل میباشد. با این حال، امید است اثر پیش رو مقبول طبع افتد و با نقد و تذکر اندیشمندان و اساتید گرامی به زیور کمال آراسته گردد.