اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۴۵۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۵۳۶






نظریه ارش و تقلیل ثمن

دسته بندی: حقوق مدني - حقوق مدني 6 ( عقود معين 1 )

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۲۵۸۹۹۳

سال چاپ:۱۴۰۱/۱۲/۲۰

۳۲۴ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۲۲۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۲۰۲۵۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- مفاهيم، مباني، ماهيّات
2- مفهوم نظريّة عمومي و رابطة آن با نهادهاي مشابه
3- معناي خيار عيب و نهادهاي مشابه
4- أدّلة خيار عيب و ميزان دلالت آنها
5- زمان إستحقاق خيار عيب
6- مفهوم أرش
7- تعريف تقليل ثمن و بررسي تطبيقي آن
8- شرائط أرش و تقليل ثمن
9- شرائط أرش
10- قلمرو إعمال قواعد أرش و تقليل ثمن
11- فرمول محاسبة أرش و تقليل ثمن و مباحث پيرامون آنها
12- مسقطات أرش و تقليل ثمن
13- إختلافات متبايعين

بسیار شایع است که در معاملات گاهی مبیع با آن­چه مشتری در نظر داشته و برای آن پول پرداخت کرده است، تفاوت دارد و به تعبیر دیگری کالای تحویلی، معیوب یا ناقص است. در این مواقع فقیهان فریقین و قانون مدنی گفته در طول یا عرض فسخ معامله، مشتری می­تواند ضمن امضاء قرارداد، مابه التفاوت بین صحیح و معیوب یا أرش کالا را درخواست کند. مشابه همین مسأله منتها فراتر از آن در کنوانسیون بیع بین المللی هم مطرح و گفته شده است؛ در همه مواردی که کالای تحویل داده شده با قرارداد منطبق نیست، حتی اگر عیب بر آن صادق نباشد، مشتری می­تواند ثمن معامله را کاهش دهد.


اما این مسأله به خصوص در فقه و حقوق ایران به همین جا ختم نمی­شود و سؤالات مختلف و متعددی به دنبال دارد؛ مانند این­که أساساً ملاک و ضابطة تشخیص عیب چیست؟ این مسأله فقط در عقد بیع جاری است یا در عقود دیگر، ازجمله اجاره یا به­خصوص نکاح هم ساری است؟ این وضعیت تنها در عیب کالا مطرح می­شود یا در بقیّه خیارات هم قابل استناد است؟ و سؤالات فرعی دیگری که بعداً خواهد آمد. فقهاء و به تبع آن قانون مدنی ایران به­شیوة سنتی گفته­اند؛ عرف عیب را تشخیص می­دهد و در خیارات دیگر یا عقود غیر بیع و اجاره نمی­توان ارش دریافت کرد؛ چراکه روایات اجازه نمی­دهند. اما این تحلیل چه میزان با مبانی، دلائل و واقعیات تناسب دارد، موضوعی است که ذهن نگارنده را به خود مشغول داشته بود و برخی از اساتید بزرگ، که افتخار شاگردی ایشان نصیبم شد، به آن اشاره داشتند، به خصوص که بعدها و به­دنبال مطالعة گسترده­تر دیده شد که برخی نویسندگان حقوق موضوعه که با مبانی فقه اسلامی و دست­کم امامیّه هم آشنا هستند، با این نگاه بسته و محدود بالا مخالفت کرده، گفته­اند شارع مقدّس به­خصوص در معاملات با عرف سخن گفته است و از زبان آنها استفاده کرده است. لذا به جز در مواردی که بر رد عرف تصریح کرده است، در بقیه موارد باید به تحلیل ایشان صحّه گذاشت و مسیر اصل استحکام عقود را پی­گرفت. بر همین اساس در موضوع ارش هم باید در عقود غیر تملیکی معوض و نیز غیر خیار عیب هم به جواز آن نظر داشت، هرچند در نکاح و مسألة وجود عیب در یکی از زوجین ارش امر پسندیده ای نیست و با أدّلة صریح و ماهیّت واقعی نکاح و وضعیت اطراف آن ابداً تناسب ندارد.