اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۳۲۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۱۸۱۵






قواعد فقه بشردوستانه «مقدمه ای بر فقه تمدن»

دسته بندی: حقوق بشر - كليات حقوق بشر

شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۹۳۶۶۵۴

سال چاپ:۱۳۹۵/۰۵/۳۱

۲۳۰ صفحه - رقعي (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۱۶۰۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۱۴۴۰۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- مبادي تصوري و تصديقي
2- دانش واژه شناسي
3- تأملي بنيادين در باب مشروعيت سلاح هاي كشتار جمعي در پرتو اصول حقوق بين الملل
4- تئوريِ كلي «فقه محيط زيست»
5- بايسته هاي فقهي ناظر بر نسبت محيط زيست و سلاح هاي كشتار جمعي
6- تبيين نسبتِ محيط زيست و سلاحهاي كشتار جمعي در پرتو «قاعده لاضرر»
7- قاعده سعي بر فساد في الارض
8- قاعده اتلاف
9- تأملات فقهي حاكم بر محيط زيستِ در معرض سلاح هاي كشتار جمعي
10- قاعده حرمت تنفير از دين
11- قاعده «لزوم وفاي به عهد و پيمان»
12- .....

این واقعیتی مسلم است که پیشرفت تکنولوژی در همه زمینه­ها، امروزه با سرعت زیادی در جریان است. در این میان، قوه سلاح سازی بشر نیز هماهنگ با پیشرفت علوم روز به روز در حال پیشرفت است. سلاح­های کشتار جمعی نیز که دارای ویژگی قدرت تخریب وسیعی هستند و به شکلی گسترده­، امنیت جهانی را مخدوش می­سازند، از این امر عقب نمانده است.


در راستای تحدید و منع گسترش این­گونه سلاح­ها، کشورها تلاش کرده­اند تا با تصویب کنوانسیون­های بین­المللی به این مهم دست یابند. علیرغم اینکه برخی از کشورهای دارای سلاح­های کشتارجمعی، پایبند به تعهدات بین المللی خویش نیستند، در دکترین دفاعی اسلام، توسل به سلاح­های کشتار جمعی به عنوان حکمی تکلیفی و وضعی دربردارنده­ی رویکرد فکری و عملی اسلام؛ قرآن، سنت، قواعد فقهی و عقل در باب کاربست این سلا­ح­ها در راستای مقاصد صلح­جویانه و فراتر از اینها اهداف جنگجویانه است. در چنین پارادایمی، بکارگیری، نگهداری و تولید سلاح‌های غیر متعارف در دکترین ما جایگاهی ندارد و این یک بیان تبلیغاتی و رسانه ای به منظور اقناع قدرت‌های جهانی نیست بلکه موضع دین و شرع ما را نشان می‌دهد.. اما تحلیل و شیوه استنباط چنین برداشتی از منابع اسلامی مستلزم بررسی تمامی منابع اسلامی در این جایگاه است که از این میان، آنچه که در این نگاره مورد توجه و بررسی نگارنده قرار می­گیرد، تحلیل قواعد فقهی ناظر بر تولید، نگهداری و به کارگیری سلاح‌های کشتارجمعی است. تا پس از پاسخ به اینکه آیا در نگاه اسلامی، قواعد فقهی (انگاره­های فقهی) ناظر بر تولید، نگهداری و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی وجود دارد، حکم فقهیِ تولید و بکارگیری اینگونه سلاح­ها مستنداً و مستدلاً استنباط گردد. فرضیه این است که قواعد مسلم متعددی در فقه عامه و امامیه؛ نظیر حرمت اقدام سالب نفوس عامه، لاضرر و لاضرار و وزر و ... وجود دارد که به نحو دلالت مطابقی و یا به طریق التزامی و اولویت، بر عدم مشروعیت تولید، نگهداری و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی دلالت دارند.


باری موضوعِ این نگاره، تاکنون (تابستان 1394) از منظر قواعد فقه اسلامی به صورت مستقل و منسجم مورد پژوهش قرار نگرفته است. در متون فقهی؛ مانند فقه الصادق (س)، جواهرالکلام و... فقط مشابه این موضوع؛ مانند انداختن سم در بلاد و قنات کفار، استفاده از منجنیق و ممنوعیت مثله کردن در کتاب جهاد مطرح شده است. طبیعتاً در این آثار از تسلیحات کشتار جمعی مدرن که یک پدیده جدید و مستحدثه در عصر حاضر است بحثی به میان نیامده است. البته در بعضی آثار فقهی؛ مانند ماوراء الفقه، فقه العولمه، کتاب فقه سیاسی سلاح‌های اتمی، شیمیایی و میکروبی مورد اشاره قرار گرفته ولی ابعاد مسئله به نحو جامع و ادله آن به شکل متمرکز بحث نشده است. در کتاب حقوق بشر دوستانه بین­المللی (رهیافت اسلامی) نیز به مسأله سلاح‌های کشتار جمعی پرداخته شده ولی نویسنده این اثر، بیشتر از جنبه حقوق بشردوستانه مسأله را مورد بررسی و تدقیق قرار داده است. لذا نگارندگان سعی بر آن دارند که موضوع را منسجم و در ابعاد مختلف، در عین توجه به آثار و پیامدهای مخرب تولید و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، با بهره­وری از رویکرد توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه­ای مورد فحص و بحث قرار دهند.


توضیحاً اینکه نوشته­ي حاضر، به مصادیق بارز تسلیحات کشتار جمعی اعم از سلاح­های هسته­ای، شیمیایی و میکروبي- و بدون انحصار لسان به دوره خاصی از اندیشه فقهی محدود نمی­گردد. همچنین به دلیل مستحدثه بودن موضوع تحقیق، از دیدگاه­هایی که در فقه معاصر مطرح شده نیز حظّ و بهره برده شده است. و در این جهت، باید به سراغ اصول و قواعد عمومی فقه و عمومات و اطلاق کتاب و سنت رفته و از باب تفریع الفروع من الاصول، حکم آنها بررسی گردد.