1- تبيين كليات مفاهيم و بررسي فتاوي فقهي و قوانين جاري مطابق تعريف مختار از قاعده مقابله با خسارت
2- بررسي مباني فقهي– حقوقي، قرآني–روايي و فلسفه وجودي مؤيد قاعده مقابله با خسارت
3- تبيين كليات و مفهوم قاعده
4- ذكر برخي از فتاوي فقهي موجود و مرتبط با مفهوم قاعده
5- تبيين مباني مثبت فقهي-حقوقي قاعده
6- تبيين مؤَيّدات قرآني و روايي قاعده مقابله با خسارت
7- بررسي فلسفه وجودي قاعده مقابله باخسارت
8- مصالح اقتصادي، اجتماعي و نظم عمومي اقتصادي
9- فوايد مترتب بر قاعد
تحقیق و بررسی پیرامون مسائل فقهی و حقوقی در عصر حاضر، در پرتو تحولات روزافزون و گسترش نیازهای بشری توجه خاصی را میطلبد، لحاظ نمودن این تحولات و نیازها فینفسه، خود موجب گسترش روابط مدنی و تجاری به شکل قابل ملاحظه کنونی خواهد بود. دراین میان، توجه به این اصل بنیادین که بیان میدارد:هرآنجاییکه شکل صحیح و بدون خدشه روابط مدنی و تجاری حاکم است، اشکال ناصحیح و همراه باعهدشکنی نیز دراطراف و اکناف آن بروز و ظهور مینماید، خاصه اینکه دراین روزگار تضاد منافع توسط افرادلاقیدازنقطه نظر مبانی مذهبی، فرهنگی و... که خود دراین خصوص بازدارندگی قابل توجهی را میتوانند به همراه داشته باشند، فرصت تفکر صحیح و برپایه تنبیهات مذهبی را کاسته است، محققین عرصه فقه و حقوق را بدین سمت رهنمون مینماید که در برابر این اندیشههای ناصواب چگونه تمهیدی را بباید اندیشید؟این تفکر در جوامعی که از نظر حقوق و تکالیف شرعی تابع فقه غنی امامیه محسوب میشوند که خود جوامع هدفمان درتقریراین مرقومه به حساب میآیند، رفتهرفته موجب این امر گردیدکه درکنار مبانی و مصادر فقه جزایی به فکر تدوین اعمال بازدارنده وسزاگونهای باشند تا آن را در عرصهی مدنی جامعه حاکم نموده و درصورت نقض تعهد قراردادی مشروع، همچنین درمواردی که زیان به دیگری مسمّی به عناوین جزایی نبوده و همراه با قصد ورود زیان نیز نباشد یعنی هرآنچه که امروزه تحت عنوان مسئولیت مدنی از آن نام برده میشود را تدوین نمایند تا با تمسک به این قواعد، به برخی از پرسشهای افراد درجوامع متبوع خویش پاسخ داده و مشکلات شان را برطرف نمایند.نگاه اولیه در مباحث ضمان قراردادی و قهری دانشپژوه را بدین سمت رهنمون میسازد که این مباحث صرفا برای فاعل زیان و ناقض تعهد مشروع قانونا حمایت شده، الزاماتی را درنظر گرفته و برمحوریت تعهدات فاعل زیان بنا گشته است، تفکری که بشدت ناصحیح بوده و با اندکی مداقه نادرست مینماید، چرا که زیاندیده دردعاوی مسئولیت قراردادی و قهری رهبری یک طرف آن را برعهده داشته و ممکن است جهت سوءاستفاده از موقعیت پیش آمده تصوراتی را برای خویشتن در ذهن پرورانده باشد تا در پرتو آن در مقام دفع زیان محتمل که در معرض آن قرار دارد و در برابر آن خود را آسیبپذیر میپندارد برنیاید و یا درصورت ورود زیان در جهت کاهش آثار مخرب زیان وارده طی طریق ننماید، تاخسارت افزونتری را به نسبت آسیبی که متحمل آن شده اخذ کند و یا مسئولیت فاعل زیان را متورّم نماید، فروضی که به واسطه قاعدهای تحت عنوان قاعده مقابله با خسارت یا تقلیل خسارت قبیح و ناپسند بوده و در صورت صدق آن بر مصادیقی، زیاندیده را از بخش یا تمام خساراتی که تمهید اخذ آن را اندیشیده است محروم مینماید.مرقومه پیشرو این قاعده را تعریف و به شکلی بدیع درصدد تبیین مبانی فقهی-حقوقی، قرآنی–روایی و فلسفه وجودی آن برآمده که در متن اصلی شاهد مطالب مرتبط خواهیم بود.
البته در این مقام، تبیین این مسئله نیز مهم مینماید:عمدتاً افرادی که با محوریّت فقه امامیه و حقوق ایران قلم فرسایی نمودهاند خاصه اینکه درصدد اثبات و ورود قاعدهای جدید در ادبیات فقهی و حقوقی برآمدهاند، مباحث خود را از بررسی آیات نورانی قرآن کریم و روایات معصومین علیهم صلوات الله آغاز نموده و سپس به سراغ مویدات فقهی و حقوقی مثبت بحث خود شتافتهاند، شیوهای که در مرقومه پیشرو با اندکی تغییر مواجه گردیده است، زیرا مسائلی که در ادامه خواهند آمد از بررسی مویّدات فقهی و حقوقی مصطیاد جهت اثبات قاعده مقابله به خسارت شروع شده و به واسطه تقریر مُثبتات قرآنی- روایی قاعده مزبور ادامه یافته و سپس با تبیین فلسفه موضوع بحث خاتمه مییابد، دلیل این تغییر نسبی رویکرد نیز در این نوشتار صرفا، لزوم شناخت مفهوم و مبانی فقهی–حقوقی قاعده مقابله با خسارت جهت تشریح مبانی قرآنی –روایی و فلسفه وجودی قاعده مذکور میباشد، که به وضوح پس از مطالعهای اندک، ادعای فوق برای مخاطب گرانقدر، ثابت شدنی خواهد بود.غایتالامر ذکر این نکته لازم است که:بررسیهای صورت گرفته در نوشته از تعریف مفهوم قاعده مقابله با خسارت یا تقلیل خسارت با ذکر تنبیهاتی دراین خصوص آغاز شده و به واسطه تبیین مبانی مویِّد فقهی-حقوقی و قرآنی–روایی آن ادامه یافته، سرانجام نیز به واسطه تبیین فلسفه وجودی قاعده فوق خاتمه مییابد،