1- مسؤول حادثه رانندگي
2- دامنه ي شمول قانون بيمه اجباري
3- حقوق و تعهدات بيمه گذار و بيمه گر
4- حقوق و تعهدات بيمه گذار و بيمه گر در بيمه حوادث راننده ي مسبب حادثه
5- حقوق و تعهدات صندوق تامين خسارت هاي بدني
6- ساختار صندوق تامين خسارت هاي بدني
7- آيين رسيدگي به قصور يا تخلف شركتهاي بيمه و دعاوي ناشي از حوادث رانندگي
8- مفهوم و مصاديق قصور يا تخلف
9- آيين دادرسي دعاوي ناشي از حوادث رانندگي
نقش اساسي اتومبيل در زندگي کنوني و شمار روزافزون تصادفات رانندگی و به تبع آن، میزان بالای خسارات وارده از یک سو[1] و اهمیت تلفات جانی که بر خانوادهی قربانیان حوادث رانندگی و جامعه، تاثیر روانی، اجتماعی و فرهنگی و تبعات اقتصادی فراوان دارد از سوی دیگر، سبب شده است که قواعد مرسوم حقوق مسؤولیت مدنی و بیمه نتواند به طور کامل پاسخگوی مسائل موجود باشد و نظمی نسبی را در این زمینه برقرار سازد. این عوامل موجب شده است تا وضع و تصويب قوانيني خاص در خصوص جبران خسارات ناشي از حوادث رانندگي که یکی از مهمترین و شایعترین مباحث مسؤولیت مدنی و حقوق بیمه است، با هدف توسعهی حمايت از زيانديدگان حوادث رانندگي و تسريع و تسهيل جبران زيان ایشان و نیز کاهش این قبیل حوادث، امری ضروری تلقی گردد.
در ایران، قانونگذار طی چهار دوره تلاش نمود تا حوادث رانندگی را در چارچوب مقررات ویژهای قرار دهد: نخست؛ تصویب لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث ناشی از وسائط نقلیه موتوری مصوب 8/8/1331 و لایحه قانونی متمم لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث ناشی از وسائط نقلیه موتوری مصوب 8/11/1331؛ دوم؛ قانون بیمه اجباری مسؤوليت مدني دارندگان وسائل نقليه موتوری زميني در مقابل شخص ثالث مصوب 23/10/1347؛ سوم؛ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤوليت مدنی دارندگان وسائل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب 16/4/1387؛ چهارم؛ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسائل نقلیه مصوب 20/2/1395.
با وجود نوآوریها و مزایای قانون بیمه اجباری مصوب 1395 در زمینههایی از قبیل توسعهی مفهوم حادثهی تحت شمول قانون، الزامی شدن بیمه حوادث راننده مسبّب، امکان انتقال تخفیفات، عدم توجه به تعهدات پیشقراردادی بیمهگذار در جبران خسارات ثالث، جلوگیری از سوء استفادهی بیمهگران در پرداخت خسارت از طریق تعیین مهلت پرداخت و خسارت تاخیر، مشخص کردن سقف خسارات در مورد زیاندیدگان داخل و خارج وسیله نقلیه مسبّب، محدودیت اعطای تخفیف به حداکثر دو و نیم درصد و غیره، نمیتوان از ابهامات و نارساییهای قانون مزبور نیز چشم پوشید. لذا در این کتاب سعی میشود ضمن بررسی و شرح جامع کلیهی مقررات قانون جدید، مزایا و معایب آن نیز در مقایسه با قوانین سابق و قواعد عام و در برخی موارد با مطالعه تطبیقی بیان شود و ضمناً پیشنهاداتی که جهت اصلاح این قانون و نیز رفع ابهام از طریق تعیین تکلیف در آییننامههای قانون بیمه اجباری، ضروری است، بیان گردد تا بتوان نظمی نسبی را در تفسیر و کاربست موثر و مفید مقررات موجود در رابطه با حوادث رانندگی برقرار ساخت.
در تنظیم مطالب کتاب حاضر، سعی شده است تا در عین توجه به دستهبندی ماهوی و موضوعی مسائل مطرح پیرامون جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی، بخشبندی قانون بیمه اجباری مصوب 1395 نیز تا حد امکان لحاظ گردد. بر این اساس، مطالب کتاب پیش رو، در چهار بخش ارائه میشوند: در بخش نخست با عنوان کلیات، به مباحث کلی و اساسی در خصوص تعیین مسؤول حادثه رانندگی (فصل نخست) و دامنهی شمول قانون بیمه اجباری (فصل دوم) پرداخته میشود. در بخش دوم، حقوق و تعهدات بیمهگذار و بیمهگر مورد بررسی قرار گرفته میشود و در بخش سوم، حقوق و تعهدات صندوق تامین خسارتهای بدنی تشریح میشود و در نهایت، بخش چهارم به آیین رسیدگی به قصور یا تخلف شرکتهای بیمه و دعاوی ناشی از حوادث رانندگی اختصاص مییابد.
گرچه کتاب حاضر، به یکی از مهمترین مباحث مطرح در ارتباط با وسائل نقلیه یعنی جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی میپردازد، اما با این هدف نگاشته شده است تا نخستین گام در فراهم نمودن زمینههای نظری لازم جهت ایجاد رشتهای مستقل تحت عنوان «حقوق وسائل نقلیه» باشد؛ رشتهای که با تمرکز بر شناخت کلیهی عوامل دخیل در حوادث رانندگی و ارکان تصادف یعنی «انسان، جاده و وسیله نقلیه»، به دنبال آن خواهد بود که نه تنها به نحوهی جبران خسارات ناشی از حوادث رانندگی و مسؤول آن بپردازد بلکه با ارائهی راهکارهای علمی و آموزشی متناسب، به تمام کسانی که به گونهای با وسائل نقلیه سروکار دارند، سبب ارتقای ایمنی حمل و نقل و کاهش حوادث جادهای و در نتیجه، کاهش خسارات جانی و مالی شود. رشته مزبور میتواند یکی از کاربردیترین گرایشهای میانرشتهای حقوق باشد. چراکه نه تنها کلیهی قوانین و مقررات مرتبط با وسیله نقلیه را موضوع بحث خود قرار میدهد بلکه به مسائل فرهنگی و اجتماعی دخیل در حادثه و پیامدهای روانی ناشی از حوادث رانندگی بر مصدومین و خانواده قربانیان نیز توجه خواهد داشت. بعلاوه، رشته «حقوق وسائل نقلیه» به ساخت اتومبیل و افزایش ضریب ایمنی آن و ساخت و ساز راهها و جادهها نیز میپردازد. بررسی آکادمیک و علمی تمام عوامل دخیل در حادثه رانندگی و به طور کلی تمام مسائل مرتبط با اتومبیل، با استمداد از حوزههای مختلف علمی در قالب رشتهای خاص، میتواند نویددهندهی تمرکز منابع و امکانات موجود، تحت هدایت نیروهای علمی آموزشدیده و متخصص با نگاهی چند بُعدی باشد که خود در بلند مدت، حل بحران حاصل از گسترش استفاده از وسائل نقلیه و تبعات ناشی از آن را تسهیل خواهد نمود.