اطلاعات کتاب
۱۰%
موجود
products
قیمت کتاب چاپی:
۳۳۰۰۰۰۰ريال
تعداد مشاهده:
۱۷۷۸






زیست فناوری و کرامت انسانی

پدیدآوران:
دسته بندی: حقوق بشر - كليات حقوق بشر

شابک: ۹۷۸۶۲۲۲۲۵۱۷۲۷

سال چاپ:۱۳۹۸/۰۹/۱۰

۲۳۴ صفحه - وزيري (شوميز) - چاپ ۱
قیمت کتاب الکترونیک: ۱۶۵۰۰۰۰ريال
تخفیف:۱۰ درصد
قیمت نهایی: ۱۴۸۵۰۰۰ ريال

توجه


برای خرید بیش از دو جلد از یک عنوان کتاب‌ چاپی مجد و یا امجد، تخفیف 15 درصد اعمال می‌شود. تعداد را در سبد خرید اضافه کنید.
با خرید هر کتاب الکترونیک مجد، یک کد فعال سازی ساخته و ارائه می‌گردد. چنانچه برای استفاده در دستگاه‌های دیگر، به چند کد نیاز دارید، خرید‌های مجدد از هر کتاب مشمول 50 درصد درصد تخفیف خواهد شد.
کتاب‌های الکترونیکی مجد دارای امکانات یادداشت‌نویسی، علامت‌گذاری و جستجوی پیشرفته است و فقط در سیستم ویندوز رایانه یا لپ‌تاب قابل استفاده می‌باشد.


1- مفهوم شناسي زيست فناوري انساني، كرامت انساني و منابع آن
2- جلوه هاي زيست فناوري انساني
3- مفهوم و مؤلفه هاي كرامت انساني
4- جايگاه كرامت انساني در نظام بين المللي حقوق بشر
5- زيست فناوري انساني عامل تهديد كرامت انساني
6- شبيه سازي انسان و تهديد كرامت انساني
7- تبعيض ژنتيكي و تهديد كرامت انساني
8- بيگانه پيوندي
9- كالاانگاري انسان و ادعاي حقوق مالكانه نسبت به آن
10- بيوتروريسم و تهديد كرامت انساني
11- زيست فناوري انساني عامل تقويت احترام به كرامت انساني
گفتار اول: زيست فناوري انساني در خدمت حق بر سلامتي و تقويت كرامت انساني
گفتار دوم: حق بر غذاي كافي و سلامت انسان در عصر زيست فناوري
گفتار سوم: زيست فناوري انساني در خدمت حق بر داشتن فرزند و حق بر تشكيل خانواده

زیست فناوری[1] به عنوان یکی از هفت فناوری کلیدی قرن حاضر در توسعه و تأمین نیازهای بشر و امنیت بهداشتی، اقتصادی و غذایی کشورها جایگاه ویژه­ای به خود اختصاص داده است. تحولات این تکنولوژی باعث شده است که سیاست­هایی جهت تسهیل تحقیق و توسعه­ی زیست فناوری در بخش­های دولتی و خصوصی اتخاذ شود. حدود 30 سال از عمر این فناوری می­گذرد و ایران نیز سرمایه­گذاری­هایی را در این خصوص فراهم کرده است، طوری که در چند سال اخیر در برخی از زیر شاخه­های زیست فناوری پزشکی در جهان ارتقای رتبه یافته است و پژوهشگاه­ها و مؤسسه­های علوم زیستی هم­زمان با گسترش این تکنولوژی فعالیت­های گسترده­ای برای بهبود حیات انسانی دارند.


از طرف دیگر، هر انقلاب جدید تکنولوژیکی در کنار منافع خود برای بشر، هزینه­هایی را نیز برای جوامع تحمیل می­کند. به نظر می­رسد که هیچ­گاه بشر در طول تاریخ تا این حد در برابر فرصت­ها و چالش­های زیست فناوری مستأصل و درمانده نبوده است. قرن بیوتکنولوژی در هیأت فرصتی استثنایی و بی­نظیر به سوی ما می­آید. ما در پیش­ روی خود کشش و جذبه­ی پیشرفت­های عظیم و آینده­ای روشن و مملوء از امیدها و آرزوها را مشاهده می­کنیم. پيشرفت­هایی که ما را از طرفي با اميدها و از طرفي ديگر با بيم­هايي براي آينده­ی زندگي بشر و کرامت انسانی او مواجه كرده است. پيشرفت­هاي زیست فناوری مدرن، امروزه ظرفيت­هاي بالقوه­ی فراواني براي تبديل شدن به ابزاري دولبه دارند كه هم مي­توانند سودرساني كنند و از طرف ديگر منجر به ضرررساني شوند. در صورتي كه اگر به صورت مسئولانه توسعه پيدا كنند و براساس تعهدهای حقوق بشري و عدالت اجتماعي مورد استفاده قرار گيرند مي­توانند به ارتقای شأن بشري منجر شوند و چنان­چه مورد سوء استفاده قرار گيرند، عواقب خطرناكي را براي جامعه­ی بشري به دنبال خواهند داشت. بنابراین ضروری است که تأثیرهای این فناوری بر کرامت انسانی و بالعکس مورد بررسی قرار گیرد.


امروزه گاهی مفهوم کرامت انسانی به عنوان نیروی محدودکننده در زمینه­ی زیست فناوری انسانی و به عنوان توجیهی برای مخالفت با توسعه­ی این فناوری به کار گرفته می­شود و بیان سیاسی جذابی از این واژه وجود دارد که نیاز است که این واژه و مؤلفه­های آن (اتونومی، برابری و همبستگی) مورد بررسی قرار گیرد.


برخی ادعا کرده­اند که کرامت انسانی مفهوم بی­فایده­ای است و چیزی به رعایت دو اصل اتونومی و احترام نمی­افزاید.[2] هم­چنین، پیتر سینگر، [3] بیان می­کند که: «این که چگونه اطلاعات ژنتیکی افراد علیه افراد استفاده شود مهم می­باشد و آگاهی ژنتیکی این توانایی را به انسان دست خواهد داد که در مواردی برای تضعیف کرامت انسانی افراد کاربرد داشته باشد و این از جمله نگرانی­هایی است که باید به آن توجه کرد.»[4] هم­چنین، وی در جایی دیگر اظهار می­کند که: «نوزادان ارزش ذاتی کم­تری از میمون­ها دارند. از آن جا که میمون­ها، آگاهی بیش­تری از نوزادان نسبت به محیط اطراف خود دارند و می­توانند بر محیط اطراف خود تأثیر داشته باشند و برای او این بدان معناست که کشتن نوزادان معلول برای والدین اخلاقی می­باشد.»[5] به نظر می­رسد که این دیدگاه محدود نسبت به کرامت انسانی، به این معنی است که جزئی از بشریت در معرض حمایت بقیه­ی بشریت نمی­باشد و باید نگران چالش­های بعدی و آینده کرامت انسانی بود.


در حوزه­ی تحقیق­های سلول­های بنیادی، کرامت به عنوان دلیلی برای محدودیت تحقیق در زمینه­ی جنین انسان استفاده شد و سپس به عنوان ابزاری در کل جامعه منعکس شد و به عنوان توجیهی برای واکنش سیاسی برای محدودیت فعالیت­ها بدون ارائه­ی معنایی از کرامت انسانی و کاستن ابهام­ها به کار گرفته شد.[6]


ژن­ها «طلای سبز» قرن بیوتکنولوژی به شمار می­آیند. در حال حاضر، شرکت­های چند ملیتی و دولت­ها همه­ی قاره­ها را در جست­وجوی این طلای سبز زیر پا می­گذارند، به امید این که انسان­هایی را با خصوصیت­های بی­نظیر ژنتیکی که می­توانند در آینده به بازاری بالقوه تبدیل شوند، کشف کنند. با یافتن خصوصیت­های مطلوب، این شرکت­های زیست فناوری به تغییر و اصلاح آن پرداخته و سپس در پی کسب امتیاز انحصاری و کالاانگاری انسان هستند. «حیات انحصاری» دومین عنصر شبکه­ی عملیاتی جدید عصر زیست فناوری می­باشد.[7] چالش­ها در زمینه­ی سیاست­گذاری درباره­ی ثبت مواد ژنتیکی انسان برای اولین بار به طور جدی در سازمان اروپایی حق امتیاز[8] مطرح شد و کم­کم به حوزه­ی سیاست­گذاری­ها و قانون­گذاری­های علمی در این زمینه راه پیدا کرد و اظهار شد که اجازه به ثبت مواد ژنتیکی انسان، راهی به سوی مالکیت و قدرت بازار خصوصی خواهد بود. در این زمینه زنان بارداری که نمونه­های ژنتیکی را برای تحقیق­ها اهدا می­کردند، رضایت و آزادی آن­ها مورد سؤال بود و بنابراین، کالاانگاری آن­ها مطرح شد.[9]


در واقع، جهانی­سازی و جهانی شدن، واکنش­های اساسی بنیادگرایان مذهبی و دیگر سنت­ها را در زمینه­ی زیست فناوری انسانی برانگیخته است و مفهوم جهان شمول کرامت انسانی را به چالش کشیده است. بنابراین بحث در مورد کرامت انسانی، ناشی از درک متفاوت آن در سنت غربی و غیر غربی می­باشد. در جهان با دولت محوری کم­تر، اخلاق جهانی آینده برای مفهوم کرامت انسانی مفهوم جدیدی را پیش­بینی می­کند. با همه­ی مسائل مربوط به تعریف و ارتباط تاریخی شدید آن با تفکر اخلاقی و سیاسی غرب،    می­تواند موجب برانگیختن چالش­هایی شود.


علاوه بر فوايد زیادی كه اين تكنولوژي در زندگي و سلامت افراد و جامعه­ی بشري دارد، نبايد استفاده­هاي سوء و خطرهای كاربرد آن را براي كرامت انساني، سلامت، حريم خصوصي، تحقيق و دسترسي به اطلاعات، بخصوص با واقعيت اتحاد ميان تكنولوژي و قدرت­هاي اقتصادي ناديده گرفت. به نظر مي­رسد كه اين فناوري در آينده بتواند  موضوع­هاي حقوق بشري را خصوصي سازد. اين امر با قرار دادن قدرت نقض حقوق در دست­هاي عوامل خصوصي در جامعه مانند شركت­هاي بيوتك صورت خواهد گرفت كه اين فناوري را توسعه مي­دهند. به اين ترتيب، عملكرد آن­ها مستلزم بررسي دقيق، طبق استاندارد­هاي حقوق بين­الملل بشر و تدوين راهكارهاي نظارتي و قانوني است.


به نظر می‌رسد، کرامت انسانی از برجسته­ترین موضوع­های بررسی شده در همه­ی زیرگروه­های علوم انسانی به ویژه در رشته­ی حقوق می­باشد. به رغم کشش فراوان اندیشمندان به آن، کم­تر به درستی به آن پرداخته شده است و گرفتاری­های فراوانی در پژوهش­های آن به ویژه در زمینه­ی زیست فناوری انسانی دیده می­شود. بنابراین، با توجه به دیدگاه­ها و سیاست­های مختلف در مورد کاربرد کرامت انسانی در زیست فناوری انسانی ضروری است که به آن توجه شده و تأثیرهای متقابل آن­ها مورد ارزیابی قرار گیرد.


هدف تمام قواعد حقوقي تنظيم روابط اجتماعي افراد و در اوج آن رسيدن به عدالت و برابری است. در عصر زیست فناوری، ما درباره­ی کرامت انسانی و برابری شأن انسان­ها نمی­توانیم نگران نباشیم و این مقوله برای بهتر شدن زندگی انسان ضروری می­باشد. لازم است که زمینه را برای تبادل نظر جدی و علنی در مورد جنبه­های مثبت و منفی زیست فناوری انسانی و تأثیر بحث­های کرامت انسانی بر آن هموار سازیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مهندسی ژنتیک و تأثیرهای آن گزینه­ای در میان گزینه­های متعدد    می­باشد و ما باید با انتخاب­های خود از میان فرصت­ها و اولویت­های متناقض با یکدیگر به این مهم دست یابیم.


با توجه به اين كه كرامت انساني در حقوق بشر داراي اهميت قابل توجهي است لازم دانسته­ام كه در زمينه­ی زیست فناوری انسانی که در سال­های اخیر شاهد تحولات گسترده­ای در ایران و سایر کشورها هستیم، کتابی نوشته شود و كرامت انساني و    بحث­هايي كه در اين زمينه وجود دارد از جنبه­هاي مختلف بررسي شود. مانند: تأثیرهای حمایت از کرامت انسانی بر توسعه­ی زیست فناوری انسانی (شبیه­سازی انسان، تبعیض ژنتیکی، بیگانه­پیوندی، کالاانگاری انسان، بیوتروریسم و ...). در این زمینه، بايد نظر موافقان و مخالفان پیشرفت­های زیست فناوری انسانی و قوانین و رویه­های بین­المللی و ملی مورد بررسي قرار گيرد.