1- مفهوم صرف كننده، ضرورت حمايت از آن و وظايف مصرف كننده
2- نظامهاي گوناگون حمايت از مصرف كننده
3- مباني و منابع جبران خسارت مصرف كننده
4- عوامل خسارت& شيوه هاي جبران خسارت و آئين دادرسي
5- ويژگيهاي رسيدگي در شعب تعزيرات حكومتي
درعصر کنونی که تغییرات گستردهای درعرصههای مختلف به وجود آمده است و این تحولات تأثیر مستقیم بر شیوه زندگی مردم و نحوه تولید کالا و خدمات داشته و همراه با تنوع و پیچیدگی محصولات تولیدی و خطر ناشی از مصرف کالاهای غیراستاندارد بوده است، تمامی افراد بشر به عنوان مصرف کننده دارای حقوقی هستند که تولید کنندگان و عرضهکننده کالاها و خدمات بایستی آن را مراعات نمایند. امروزه، حمایت از حقوق مصرفکننده زیاندیده ، یکی از وظایف دشوار دولتها، از جمله راههای برقراری عدالت اجتماعی محسوب میگردد . در این باره، صرف نظر از زیانهای مادی که مصرف کننده را متأثر میسازند، صدمات و زیانهای معنوی هستند که متعاقب زیانهای مادی دامنگیر مصرف کننده میگردند و نباید نادیده گرفته شوند.
با توجه به اینکه مصرفکننده با تنوع محصولات تولیدی و خطر ناشی از مصرف کالاهای نامرغوب و همچنین مصرف نادرست کالاها مواجه میباشد، در این راستا، تولید و توزیع کالاها به صورت انبوه، ایجاد و توسعه فروشگاههای بزرگ، توسعه تبلیغات و فراهم آوردن امکانات تحصیل اعتبار، مسلح شدن سرمایهداران به سلاحهای پیچیده روانی جهت وادار کردن مصرفکنندگان به مصرف بیشتر، پیچیدگی روند تولید و افزایش خوراکیهای ساخته شده از مواد رنگ شده شیمیایی و آنزیمهای گوناگون و... همگی سلامت مصرفکنندگان را تهدید میکنند.
به لحاظ اهمیت و حساسیت این مهم و به دلیل تماس روزمره مردم با کالاهای مصرفی و خدمات مورد نیاز، وظیفه دولتهاست که برای جلوگیری از نابسامانیها و تشتّت در این امر، دست به کار شده و از طریق راهکارهای حقوقی، قانونی و فرهنگی، مشکلات موجود را حل نمایند. بیگمان نظم عمومی و انصاف ایجاب میکند که تدبیری برای جلوگیری از رخداد چنین حوادث و مشکلاتی اندیشیده شود. اولین گام، وضع قوانین است که اولاً، نظام تولید و توزیع و مصرف را سامان بخشیده و از وقوع صدمات و خسارات مادی و معنوی ناشی از عدم رعایت حقوق مصرفکننده جلوگیری کند.
ثانیاً، در صورت بروز و ورود خسارت، مرجعی وجود داشته باشد که آسانترین و سریعترین راه را برای جبران خسارت مصرفکننده و مجازات متخلف فراهم آورد.[1]
حمایت از حقوق مصرفکنندگان و جلوگیری از تضییع حقوق آنها در وهله اول مستلزم ساز و کار و مقرراتی است که جبران خسارت وارده به مصرف کننده و رسیدگی فوری و به موقع شکایات او را تامین نماید . بررسی جبران خسارت به مصرف کننده در عصر کنونی در قوانین و نظام حقوقی حاکم بر حقوق مصرفکننده در ایران ضروری میباشد . به همین دلیل، مطالعه شرایط و ارکان مسئولیت مدنی در جبران خسارت مصرفکننده در قوانین فعلی و بررسی نکات قوت و ضعف آن میتواند گام مهمی در حمایت از مصرف کننده ارزیابی گردد.
مصرفکننده زیاندیده باید بداند که چه موقع حق مطالبه خسارت را دارد و برای احقاق حق و جبران خسارت خود چگونه و از چه مرجعی بایستی تقاضای رسیدگی نماید؟ نهادهای حمایتی که وجود دارند در چه مواردی، حمایت میکنند، عوامل خسارت وارده بر مصرفکننده چه عناوینی هستند و جبران خسارت چه تعریفی در قوانین مربوطه دارد و با چه موانع و محدودیتهایی حقوقی مواجه است؟
لذا جبران خسارت، بخشی از اقتضاء حقوق مصرفکننده است و بررسی مشکلات، موانع و خلاء قانونی جبران خسارت مصرف کننده ضروری میباشد و این مهم میتواند مصرف کننده را با حقوق خود آشنا سازد.
با بررسی قوانین مدوّن جمهوری اسلامی ایران ملاحظه میشود، با اینکه حقوق مدنی ایران بر یکی از غنیترین و پربهاترین سوابق تاریخی تکیه دارد اما در قانون مذکور، مقررات مفصلی در باب حقوق مصرفکننده و اقتضائات امروز وجود ندارد و ضمن اینکه امروزه زندگی اجتماعی، مشکلات ویژه خود را دارد، مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1373 با توجه به نیاز ضروری جهت حمایت بیشتر از مصرفکننده به موجب قانونیخاص به نام «قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی» و به منظور جلوگیری از اجحاف به مصرفکنندگان و برخورد با متخلفینی که حقوق مصرفکننده را نادیده گرفتهاند، نظارت بر فعالیتهای اقتصادی را برعهده دولت واگذار نمود تا علاوه بر نظارت و کنترل دولت بر امور اقتصاد و هماهنگی مراجع قیمت گذاری، توزیع کالا و خدمات و اجرای مقررات و ضوابط مربوط به آن، همچنین کلیه امور تعزیرات حکومتی بخش دولتی و غیر دولتی اعم از بازرسی و نظارت، رسیدگی و صدور حکم و اجرای آن، جزء ماموریتهای سازمان تعزیرات حکومتی اعلام گردید تا بر اساس جرائم و مجازاتهای مقرر در قانون تعزیرات حکومتی مصوب 1373 در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و جبران خسارت آنها و جلوگیری از تخلفات اقتصادی به منظور ایجاد نظم و حفظ حقوق مصرفکنندگان اقدام شود. تاکنون قانون مذکور، ملاک عمل رسیدگی به تخلفات اقتصادی و جبران خسارت مصرفکنندگان بوده است. با تصویب نهائی لایحه حمایت از حقوق مصرفکنندگان در مجلس شورای اسلامی از تابستان 1388 گام مهمی در راستای حمایت از حقوق مصرفکنندگان و جبران خسارت آنها برداشته شده است. قانون حمایت از حقوق مصرف کننده که تصویب آن در مجلس بیش از ده سال به طول انجامید، قانونی مترقی بوده که در آن، لزوم جبران خسارت مصرف کننده بوضوح تبیین شده و خلاءهایی که در قوانین تعزیرات حکومتی و نظام صنفی وجود داشته، برطرف گردیده و مقوله عیب، تقلب و خدمات پس از فروش و... را به نحو مطلوبی تبیین نموده است.
یکی از برجستگیهای قانون اخیرالتصویب حمایت ازمصرفکنندگان این است که جبران خسارت مصرفکننده را در موارد متعدد ملحوظ نظر داشته و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا و خدمات معیوب را ملزم به جبران خسارت اعم از تعویض کالا خدمات و یا تفاوت قیمت آن و ... نموده است. در قانون مذکور، مشکلات و خلاءهایی که در مجموعه قوانین حمایتی سابق وجود داشته از جمله، فقدان قانون استنادی برای جبران خسارت مصرفکننده و اعاده حق و حقوق شاکی، خدمات پس از فروش، مسئولیت نمایندگان شرکتهای حقوقی همراه با مسئولیت شرکت مادر، عیب در کالا و خدمات و ... را پیش بینی نموده است.
نقش نهادهای مدنی در حمایت از حقوق مصرفکنندگان در تمامی کشورهای صنعتی و پیشرفته به رسمیت شناخته شده و گامهای مهمی در جهت پیشگیری از تضییع حقوق مصرفکنندگان و نظارت لازم در این خصوص و آشنایی مصرفکنندگان ضعیف با حقوق خود برداشته شده است. قانون صدر الذکر در فصل سوم به منظور ساماندهی مشارکتهای مردمی در برنامههای حمایت از مصرف کننده، انجمن حمایت از مصرفکنندگان را به رسمیت شناخته است . انجمن مذکور غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل میباشد که پس از ثبت در وزارت بازرگانی، رسمیت مییابد. هر چند از زمان تصویب قانون مزبور تا کنون، انجمن فوق تاسیس نگردیده مع ذالک، تصویب این قانون را به فال نیک گرفته و انجمن مذکور میتواند در روشنگری به مصرفکنندگان و دفاع از حقوق آنها، نقش موثری ایفاء نماید.
در تقسیم مطالب این کتاب، ابتدئاً تعریف و مفهوم مصرفکننده در ابعاد مختلف روشن شده است و ضرورت حمایت از مصرفکنندگان در عصر کنونی و سپس لزوم جبران خسارت مصرفکننده تبیین و تشریح گردیده و در این راستا، مبانی و منابع جبران خسارت مصرفکننده در نظام حقوق ایران مورد مطالعه قرارگرفته است. متعاقباً عناوین خسارتی که برای مصرف کننده به وجود میآید، احصاء شده و سپس شیوههای جبران خسارت در نظام حقوقی ایران مورد مطالعه گرفته است و النهایه، مرجع رسیدگی به جبران خسارت مصرفکننده و آئین دادرسی حاکم بر آن، بررسی و مشخص گردیده است. مطالب این کتاب در سه فصل ذیل نگارش یافته و در پایان نیز نتیجهگیری همراه با تبیین کاستیها و راهکارهای لازم ارائه گردیده است .
فصل اول: مفهوم مصرفکننده، ضرورت حمایت از آن و نهادهای حمایتی
فصل دوم: انواع، مبانی و منابع جبران خسارت در حقوق مصرفکننده
فصل سوم: عوامل خسارت، شیوههای جبران خسارت و آئین دادرسی