1- جزاير مصنوعي، مفهوم و تاريخچه
2- رژيم حقوقي حاكم بر جزاير مصنوعي
3- خليج فارس و جزاير آن
4- آثار زيست محيطي ساخت جزاير مصنوعي در خليج فارس
5- مسئوليت بين المللي دولت ها در قبال آلودگي زيست محيطي خليج فارس ناشي از ساخت جزاير مصنوعي
بیشک مخاطرات زیست محیطی، همواره دردناکترین صحنههای زندگی بشر را بوجود آوردهاند و تاریخ زندگی بشر مملو از آسیبهایی است که خواسته و ناخواسته انسان بر محیط زیست وارد کرده است. جامعهشناسان اجتماعی، انسان را عامل بروز این آسیبها تلقی میکنند. در این میان علمای حقوق با درک این موضوع که نابودی محیط زیست واقعیتی تلخ در زندگی بشر میباشد، مصلحت را در آن دیدهاند که برای تعدیل خسارات آن قواعد و مقرراتی را وضع کنند. مسئلهای که تا چند قرن اخیر همواره با بیتوجهی جوامع گوناگون مواجه بوده است. در واقع، تنها در دو قرن اخیر بوده است که دولتها به سبب رشد تمدّن و مطرح گردیدن لزوم حراست از محیط زیست اطراف بشر علاقهی جدّی بر آن نشان دادهاند.
یکی از چالشهای جدیدی که در سالیان اخیر توجه علمای حقوق بینالملل محیط زیست را به خود جلب کرده است ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مختلف جهان به ویژه خلیج فارس میباشد. براساس کنوانسیونهای بینالمللی راجع به حقوق دریاها، کلیهی کشورها حق ساخت جزایر مصنوعی و سایر تأسیسات مجاز را در مناطق دریایی تحت صلاحیت خود و دریای آزاد را دارند، به شرط آنکه به حقوق کشورهای دیگر خدشهای وارد نسازند. بنابراین، این حق به آنها داده شده است که به ساخت این جزایر یا سایر تأسیسات مصنوعی مبادرت کنند و هیچ خدشهای بر حقوق آنها وارد نیست.
یکی از موانع بر سر راه ساخت جزایر مصنوعی رعایت قواعد زیست محیطی و جلوگیری از آلودگیهای ناشی از آن میباشد. در کنوانسیون 1982 حقوق دریاها، بر لزوم توجه به محیط زیست دریا در ساخت جزایر مصنوعی توجه ویژهای شده است؛ به گونهای که شرط لازم برای ساخت این جزایر عدم آسیب به محیط زیست و منابع زنده و غیرزنده موجود در بستر و زیربستر دریاها ذکر شده است. زیرا دولتها براساس ماده 235 کنوانسیون 1982دریاها، در مورد حمایت و حفاظت از محیط زیست دریا مسئول هستند. مشکلات زیست محیطی ناشی از ایجاد چنین جزایری میتواند به گونههای مختلف گیاهی و جانوری آسیب وارد نموده و همچنین باعث ایجاد آلودگی شود.
منطقهی مورد بحث در این نوشتار خلیج فارس و جزایر مصنوعی آن میباشد. همانطور که میدانیم خلیج فارس دریایی نیمهبسته است و در منطقهای گرمسیر واقع شده است. تنوع زیستی در خلیج فارس بسیار پایین است و این امر سبب شده است موجوداتی که در این خلیج زندگی میکنند نسبت به تغییرات محیطی بسیار شکننده باشند و با تغییرات آب و هوایی و مواد آلودهکننده، از بین بروند. همچنین، خلیج فارس از زیستگاههای مهم مرجانهای دریایی میباشد.
اما از آنجایی که آلودگی آبها از جمله خلیج فارس، بخش چشمگیری از بحران آلودگی محیط زیست را تشکیل میدهد و کشورهای اطراف خلیج فارس تلاش میکنند سرزمینهای جدیدی را برای فعالیتهای اقتصادی، توریستی و تجاری برپا کنند میبایست در ساخت این جزایر مسائل زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد، زیرا نابودی محیط زیست یکی از مهمترین نگرانیهای انسانهاست که در صورت نادیده گرفتن مسائل زیست محیطی صدمات جبران ناپذیری بر خلیج فارس وارد خواهد شد.
از جمله تلاشهای سیاسی و حقوقی که در مورد محیط زیست خلیج فارس صورت گرفته است تدوین و تصویب کنوانسیون منطقهای کویت میباشد که پس از آن که خلیج فارس به عنوان یک منطقهی ویژه در برنامه محیط زیست ملل متحد اعلام شد، به ابتکار دولتهای منطقه کنفرانسی از سوی مدیر اجرایی یونپ در زمینهی محافظت و توسعهی محیط زیست دریایی و نواحی ساحلی در کویت برگزار شد. نتیجهی این کنفرانس، تدوین کنوانسیون منطقهای کویت (راپمی)[1] برای همکاری در زمینهی پاسداری از محیط زیست دریایی در برابر آلودگی و نیز پروتکل همکاری دربارهی مبارزه با آلودگی دریا به مواد نفتی و دیگر مواد زیان آور در 23 آوریل 1978 بود. این کنوانسیون، هرگونه اقدامی را منوط به رعایت اصول زیست محیطی کرده است و در صورت عدم رعایت اصول زیست محیطی کشورهای عضو موظف به پرداخت خسارت میباشند.
به طور کلی، در این نوشتار، حقوق حاکم بر ساخت جزایر مصنوعی در حقوق بینالملل دریاها مورد بررسی قرار گرفته است و پس از شناخت اجمالی نسبت به قواعد حقوق بینالملل در این زمینه به صورت موردی به جزایر مصنوعی واقع در خلیج فارس پرداخته شده است. در نهایت نیز پس از بررسی آثار زیست محیطی این جزایر بر خلیج فارس، تعهدات بینالمللی دولتهای سازنده و مسولیت بینالمللی آنها در قبال آلودگیهای ناشی از ساخت و نگهداری این جزایر مورد بررسی قرار گرفته است.